Ik geloof niet dat ik dit daadwerkelijk heb gepost. Dus ik wilde een korte samenvatting maken. Eerst... dit was in de zomer in juni. De enige dingen die ik weet zijn dat de trailer leeg was gewogen op 3200 lbs, en hij heeft geen W/D of antislingering. Ik heb geen foto van de sticker gemaakt, maar mijn maat van wie ik hem leende, heeft hem een paar keer leeg gewogen en dat is min of meer wat het is +/- 100 lbs. De trailer wordt beschouwd als een box van 22 voet.
We reden via de NYS Thruway om haar uit haar appartement te halen. Dus met stops en het bezoeken van vrienden bijna 700 mijl heen en terug. Op de heenweg, leeg, hielden we ons vrijwel aan de verkeersstroom op de rechterbaan. Dus ergens tussen de 65-75 MPH. Eerlijk gezegd wist ik niet dat hij daar achter zat. Voor degenen die het interesseert, we reden ongeveer 15 MPG op die 300 mijl lange rit met de trailer.
De terugweg kan ik alleen maar inschatten hoe zwaar we waren. De trailer was volledig volgepakt, van vloer tot plafond, met dozen met voornamelijk kleding, spullen voor het appartement en veel boeken en meubels. Als ik moest gokken... zaten we rond de 6000 lbs. Ik denk dat we het conservatief bekijken en het 5500 lbs noemen. Nu heb ik een kleine ruimte toegankelijk gelaten vanaf de zijdeur en achterkant, zodat ik "ballast" kon verplaatsen. Ik dacht dat ik geen idee had hoeveel kogeldruk ik eigenlijk had, dus ik kon ongeveer 200 lbs van voor naar achter of vice versa verplaatsen. Uiteindelijk heb ik alles naar voren geplaatst, omdat de kogel in de parkeergarage een beetje licht leek.
Nu, de dag dat we vertrokken, hadden we te maken met zijwinden van 15-25 MPH met windstoten tot 40 MPH. Dus we hielden ons aan een redelijke 65-68 mph. A omdat zonder gewichtsverdeling de besturingsas een beetje licht werd en B ik geen haast had op de terugreis. Niet zo dat je bang op de rem trapt en de controle verliest of zoiets, of tussen de rijstroken springt en de controle verliest... gewoon licht zoals het slepen van een redelijk zware lading en geen WD hebben om de boel te verstevigen. In een ideale wereld had ik dat op die reis gehad, maar noch hij noch ik hadden er een om te gebruiken...
Hoe dan ook, de truck deed het prima, zelfs met de zijwind. Je wist dat je hem daar achter had, maar niet zo dat ik er nerveus over was of zo. Door de harde wind haalden we ongeveer 11 MPG op de terugreis voor degenen die het interesseert (nogmaals, beter dan ik had verwacht).
En over het algemeen was ik best blij totdat een man op ik geloof 287 aan de voet van een vrij steile helling in feite voor me tot stilstand kwam. Dat was de enige keer dat de truck klaagde, omdat die helling behoorlijk steil is. Ik vertelde het aan mijn maat, die ironisch genoeg daar woont en van wie ik de trailer leende, en hij was onder de indruk dat hij weer op snelheid kon komen voordat hij boven was... Ik ging in feite vol gas en hield het vast, want als je verkeer met 75+ in alle rijstroken voorbij ziet vliegen, is dat een gevaarlijke situatie.
Over het algemeen zou ik een paar aanpassingen doen, zoals anderen ook hebben gedaan, om het aangenamer te maken, maar het chassis was zeer capabel. Hoewel ik zal zeggen dat die reis mijn achterste bladveren definitief heeft gedood. WD is een must bij dat gewicht met die trailergrootte en sway control, hoewel niet noodzakelijk, zou het ook hebben aangevuld. De V6 is verreweg de zwakste schakel, maar zelfs dan... Ik had verwacht dat hij veel meer zou zoemen, zoals mensen zeggen, maar ik reed gemiddeld 2800 tpm of zo tot aan de hellingen en dan daalde hij tot 3600 voor die... dus echt niet slecht en met de radio op laag heb ik het helemaal niet gemerkt. Wat me verbaast. Ik zal ook toevoegen dat ik de oliedruk het laagst heb gehad dat ik ooit heb gezien... rond de 18 psi stationair. Ik kan me voorstellen dat het warm was zoals al het andere... de transmissie draaide de hele tijd 165-175 en het heetste dat ik ooit zag, was 228 op die grote helling (toen ik boven losliet en de RPMS daalden, wat logisch is omdat de flow daalde) en het was 75 graden buiten. Het lijkt erop dat het koelsysteem als geheel redelijk goed is gedimensioneerd. 230's bij harde, harde trekken en dan binnen enkele seconden weer terug naar 190 is voor mij niet eens eng. Dat is normaal bij vrijwel elk voertuig.
Laatste gedachten: als ik dat de hele tijd zou doen, zou het een diesel zijn.
Foto voordat we begonnen met laden: