Chevy Colorado & GMC Canyon banner
161 - 180 of 515 Posts
Beter dan de witte lampen, maar het is niet zo dat ze echt veel verlichten. Het geel is rustiger voor de ogen in natte omstandigheden of sneeuw. Helder wit licht veroorzaakt vermoeide ogen. Ik overweeg om wat gele folie op mijn slootverlichting te plakken om wit versus geel te testen in sneeuw en mist, omdat ze een stuk helderder en beter zichtbaar zijn.

Dit is met mijn 5000k HID dimlichten en de gele LED mistlampen. Normaal gesproken zou je niet veel boven de cutoff van het dimlicht zien, maar de mistlampen verlichten dat gebied, maar op een subtiele en niet-verblindende manier. Ik liet de slootverlichting uit omdat ik de bestuurders voor me niet wilde verblinden en ze waren hier echt niet nodig.[/IMG]
Verdomme, die HIDs zijn fel! Projectoren maken echt een verschil. Mijn reflectoren verspreiden de SL1's een beetje overal, maar ze leveren nog steeds genoeg helderheid in het midden.

Ik zal jullie heel snel vergezellen op die 285 Wildpeaks. Ik ben die freak sneeuw zat.

Beter dan de witte lampen, maar het is niet zo dat ze echt veel verlichten. Het geel is rustiger voor de ogen in natte omstandigheden of sneeuw. Helder wit licht veroorzaakt vermoeide ogen. Ik overweeg om wat gele folie op mijn slootverlichting te plakken om wit versus geel te testen in sneeuw en mist, omdat ze veel helderder en beter zichtbaar zijn.

Dit is met mijn 5000k HID dimlichten en de gele LED mistlampen. Normaal gesproken zou je niet veel boven de dimlichtafsnijding zien, maar de mistlampen verlichten dat gebied, maar op een subtiele en niet-verblindende manier. Ik liet de slootverlichting uit omdat ik de bestuurders voor me niet wilde verblinden en ze waren hier echt niet nodig.
Image
Dit is gedeeltelijk de reden waarom ik geen koplampvervanging heb gedaan. Voor het rijden in de stad vind ik de fabriekslampen voldoende, en als ik off-road of op achterafwegen zonder straatverlichting ben, vullen mijn extra lampen de gaten.

Als je op een stoffige weg komt, zullen die witte lichten zo veel terugkaatsen naar je toe dat het behoorlijk moeilijk wordt om de weg te volgen.

Beter dan de witte lampen, maar het is niet zo dat ze echt veel verlichten. Het geel is rustiger voor de ogen in natte omstandigheden of sneeuw. Fel wit licht veroorzaakt vermoeide ogen. Ik overweeg om wat gele folie op mijn zijlichten te plakken om wit versus geel te testen in sneeuw en mist, omdat ze veel helderder en beter zichtbaar zijn.

Dit is met mijn 5000k HID dimlichten en de gele LED mistlampen. Normaal gesproken zou je niet veel boven de dimlicht afsnijding zien, maar de mistlampen verlichten dat gebied, maar op een subtiele en niet-verblindende manier. Ik liet de zijlichten uit omdat ik de bestuurders voor me niet wilde verblinden en ze waren hier echt niet nodig.
https://i.imgur.com/PVliq7m.jpg[IMG][/quote]

Bedankt daarvoor, mijn huidige LED mistlampen lijken hetzelfde patroon op te vullen, maar komen niet helemaal overeen met de 5500k HID's die ik in de projectorbehuizingen gebruik. Ik kon gewoon geen dwingend, betrouwbaar bewijs vinden dat de gele mistlampen daadwerkelijk helpen of functioneel zijn. Dit helpt zeker en ik zal moeten kijken naar een upgrade van de huidige mistlampen als het weer wat warmer wordt.

Discussion starter · #164 ·
Bedankt daarvoor, mijn huidige LED-mistlampen lijken hetzelfde patroon te vullen, maar komen niet helemaal overeen met de 5500k HIDs die ik in de projectorbehuizingen gebruik. Ik kon gewoon geen dwingend, betrouwbaar bewijs vinden dat de gele mistlampen daadwerkelijk helpen of functioneel zijn. Dit helpt zeker en ik zal moeten kijken naar een upgrade van de huidige mistlampen als het weer wat warmer wordt.
Geen probleem. Welke LED's gebruik je momenteel? De witte LED's die ik gebruikte, leken goed genoeg overeen te komen met de Morimoto HIDs, wanneer ze van voren werden bekeken.

De foto's die ik heb, zijn niet echt duidelijk om de uitvoerkleuren tussen de HIDs en LED-mistlampen te vergelijken, hier is een video.

Hier is er een van afgelopen weekend met de gele

Dit zijn de nieuwe gele LED's die ik heb gekocht
[ame]https://www.amazon.com/gp/product/B07CMLJF6F/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02__o00_s00?ie=UTF8&psc=1[/ame]

Dit zijn de originele witte LED's die ik had
[ame]https://www.amazon.com/gp/product/B01G6431AE/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07__o00_s00?ie=UTF8&psc=1[/ame]

• Like
Reactions: CreepeR
Bedankt daarvoor, mijn huidige LED-mistlampen lijken hetzelfde patroon te vullen, maar komen niet precies overeen met de 5500k HID's die ik in de projectorbehuizingen gebruik. Ik kon gewoon geen dwingend, betrouwbaar bewijs vinden dat de gele mistlampen daadwerkelijk helpen of functioneel zijn. Dit helpt zeker en ik zal moeten kijken naar een upgrade van de huidige mistlampen als het weer wat warmer wordt.
Volkomen anekdotisch, maar in een caravan op een stoffige weg, of zware sneeuw, regen, enz. zullen de wittere lichten (5000k+) meer reflecteren van het stof/de sneeuw/de mist dan amber, en dit is uit ervaring.

Meer wetenschappelijk gezien heeft het te maken met de energie van elk foton, wat in wezen de kleuren van het licht worden die je ziet. De hogere frequenties (kortere golflengten) zullen meer reflecteren, terwijl de lagere frequenties (langere golflengten) niet zo veel zullen reflecteren en daadwerkelijk worden geabsorbeerd door het medium waar ze van reflecteren en worden omgezet in warmte-energie. Het beste voorbeeld hiervan dat ik kan bedenken, is als je een zwart plastic en wit plastic op je oprit legt op een warme zonnige dag, het zwarte plastic meer van het licht van de zon zal absorberen en omzetten in warmte-energie, en het zal gemakkelijker zijn om naar te kijken, omdat het niet zoveel licht reflecteert.

Nu ga je zeggen: "Nou, je hebt het over de kleur van het oppervlak waar we licht op richten, niet over de kleur van het licht zelf". Dat klopt, maar de waargenomen kleur die ons oog bereikt, wordt beĂŻnvloed door de kleur van het licht dat wordt gereflecteerd. Dus als je begint met een meer 'blauw' licht, zal dat oppervlak verschuiven naar een kleur die meer licht reflecteert. Als je iets schildert met een meer rode / amber / gele kleur, zal dat object er van nature warmer uitzien en minder licht reflecteren.

Bovendien, afhankelijk van wat de slechte zichtbaarheid veroorzaakt, zal de kleur van waar je van reflecteert, daadwerkelijk sommige kleuren van het licht absorberen en andere reflecteren. Met de meeste gekleurde oppervlakken die warmere, amberkleurige lichten absorberen en koelere, wittere/blauwere lichten reflecteren.

Discussion starter · #166 ·
Volkomen anekdotisch, maar in een caravan op een stoffige weg, of bij zware sneeuw, regen, enz. zullen de wittere lichten (5000k+) meer reflecteren van het stof/sneeuw/mist dan amber, en dit spreek ik uit ervaring.

Meer wetenschappelijk gezien heeft het te maken met de energie van elk foton, wat in wezen de kleuren van het licht worden die je ziet. De hogere frequenties (kortere golflengten) zullen meer reflecteren, terwijl de lagere frequenties (langere golflengten) niet zo veel zullen reflecteren en daadwerkelijk zullen worden geabsorbeerd door het medium dat het reflecteert en worden omgezet in warmte-energie. Het beste voorbeeld hiervan dat ik kan bedenken, is als je een zwart plastic en wit plastic op je oprit legt op een warme zonnige dag, zal het zwarte plastic meer van het licht van de zon absorberen en omzetten in warmte-energie, en het zal gemakkelijker zijn om naar te kijken, omdat het niet zo veel van het licht reflecteert.

Nu, je gaat zeggen "Nou, je hebt het over de kleur van het oppervlak waar we licht op richten, niet over de kleur van het licht zelf". Hoewel dat waar is, wordt de waargenomen kleur die ons oog bereikt, beĂŻnvloed door de kleur van het licht dat wordt gereflecteerd. Dus als je begint met een meer 'blauw' licht, zal dat oppervlak verschuiven naar een kleur die meer licht reflecteert. Als je iets schildert met een meer rode / amber / gele kleur, zal dat object er van nature warmer uitzien en minder licht reflecteren.

Bovendien, afhankelijk van wat de slechte zichtbaarheid veroorzaakt, zal de kleur van wat je reflecteert, daadwerkelijk sommige kleuren van het licht absorberen en andere reflecteren. Met de meeste gekleurde oppervlakken worden warmere, amberkleurige lichten geabsorbeerd en koelere, wittere/blauwere lichten gereflecteerd.
Bedankt!

Ik merkte na het installeren van mijn slootverlichting dat de onderkant van de flood beams een grote vlek wit licht op mijn witte motorkap schildert en dit vermindert mijn zicht 's nachts. :(
Ik heb een paar donkere handdoeken op de motorkap gelegd en dat verzacht de helderheid van die plekken en ik kon verder de weg zien. Ik heb nog geen lange termijn oplossing behalve het proberen van gele folie op de 4" pods. We hebben hevige regen en op de ochtendrit kon ik beter zien met de slootverlichting uit vanwege die schittering.

• Like
Reactions: maxwell_hau5_caffy
Geen probleem. Welke LED's gebruik je momenteel? De witte LED's die ik gebruikte, leken goed overeen te komen met de Morimoto HID's als je ze van voren bekijkt.

De foto's die ik heb, zijn niet echt duidelijk om de uitvoerkleuren tussen de HID's en LED-mistlampen te vergelijken, hier is een video.

https://youtu.be/SWSI8OKH4iw[url] ..., maar WI lijkt vreselijk te ontbreken aan gemakkelijk verkrijgbare informatie.

Bedankt!Ik merkte na het installeren van mijn slootverlichting dat de onderkant van de flood beams een grote vlek wit licht op mijn witte motorkap schildert en dit vermindert mijn zicht 's nachts. :( Ik heb een paar donkere handdoeken op de motorkap gelegd en dat vermindert de helderheid van die plekken en ik kon verder de weg zien. Ik heb nog geen lange termijn oplossing, behalve het proberen van gele folie op de 4" pods. We hebben veel regen en tijdens de ochtendspits kon ik beter zien met de slootverlichting uit vanwege die schittering.
Helaas is dat de aard van het beestje. Het mooie van de slootverlichting die ik heb, is dat het een combipatroon is, waarbij het naar voren gerichte licht een spotpatroon is en de LED's aan de zijkant flood zijn. Dus ik heb ze ongeveer 30 meter voor de auto gericht, ongeveer 15* naar buiten om de zijkanten te verlichten, maar het floodpatroon aan de zijkant is breed genoeg dat ik loodrecht op de auto kan zien. De spot maakt het redelijk mooi, dus ik heb niet zoveel schittering op de motorkap. Ik krijg er nog steeds wat, maar het is minder prominent, en het hebben van een zwarte truck helpt ook.side shooters:
Image
Fabrieksverlichting:
Image
20" spot bar met fabrieksverlichting:
Image
side shooters met 20" spot bar met fabrieksverlichting:
Image

Discussion starter · #169 · (Edited)
Dayum, die HIDs zijn fel! Projectoren maken echt een verschil. Mijn reflectoren verspreiden de SL1's een beetje overal, maar ze leveren nog steeds genoeg helderheid in het midden.

Ik kom jullie heel snel vergezellen op die 285 Wildpeaks. Ik ben die freak sneeuw beu.
Ze helpen echt en zijn beter dan standaard halogeenprojectoren, die beter zijn dan halogeenreflectoren. De sneeuw laat ze echter wel helderder lijken. Het zag er echt cool uit en deed me denken aan mijn oude FX-R projector retrofit die ik op mijn Prius had. Krankzinnig fel!

Ik hou van goede projectoren.

Discussion starter · #170 ·
Ik heb een ARB Snatch Strap en een generieke 8' Tree Saver strap aan mijn bergingskit toegevoegd. De ARB strap biedt 20% rek. Dat zou afgelopen weekend erg fijn geweest zijn.... Ik zal ook een Hi-Lift krik en ORK aanschaffen. Toekomstige plannen omvatten een Smittybilt lier en een Midwest stealth mount bumper insert.

• Like
Discussion starter · #171 ·
De nieuwe DV8 887 velgen (17x9 +20mm offset, 32lbs) ontvangen en laten installeren. Helaas hebben ze de 7mm spacers die ik voor had weer teruggeplaatst, dus ik kan nog niet zeggen of de velgen het aanlopen vanzelf zullen elimineren. Met de spacers geĂŻnstalleerd heb ik geen aanlopen, zelfs niet bij volle uitslag, dus ik ben tot nu toe tevreden. Ze hebben het uiterlijk van de truck totaal getransformeerd. Het zou fijn zijn als ze lichter waren dan 32lbs, maar voor $139/ea klaag ik niet.

*UPDATE* Ik heb de 7mm spacers verwijderd en bij volledige stuuruitslag is er een gevoel van aanlopen of vastlopen, maar ik kan niet zien dat de band iets raakt. Ik zal rondkijken en kijken of ik het kan uitzoeken en terug rapporteren, maar het lijkt erg klein en niet genoeg reden om de spacers terug te plaatsen. Ik heb de volledige OEM draaicirkel hersteld en het voelt geweldig aan. Ik realiseerde me niet hoeveel ik had opgegeven met de 285's, zelfs met spacers.

Ik verwachtte het extra gewicht tijdens het rijden te voelen, maar tot nu toe voelt de acceleratie hetzelfde. De OEM Canyon SLE velgen wegen 25lbs versus 32lbs voor de DV8's. De trillingen die ik heb gehad sinds ik de Wildpeaks heb geĂŻnstalleerd, zijn ook verminderd. Ik vraag me af of een van de OEM velgen een probleem had. Meerdere pogingen tot balanceren, inclusief Road Force, konden het niet verhelpen.

Discussion starter · #172 ·
Bedankt @americastire / @Discount Tire. Toen ik de gloednieuwe DV8 877 velgen op mijn truck liet installeren, brak de beschermarm en krabde alle 4 de velgen voordat de monteur het besefte. De krassen zijn niet verschrikkelijk, maar ze zijn er wel. De verkoper was er open over en probeerde de fout niet te verbergen. Hij maakte een heleboel foto's en zei dat hij met de manager zou praten en zou uitzoeken hoe het probleem het beste kon worden opgelost. Ik zei beleefd: "Fouten gebeuren en ik wacht op uw telefoontje". Ik deed op geen enkele manier boos of naar. Ik vertrok met een glimlach, wetende dat ze voor me zouden zorgen. Later kreeg ik een telefoontje van de verkoper en ze zouden 4 gloednieuwe velgen voor me bestellen. Geen gedoe, gewoon een rechttoe rechtaan "we hebben een fout gemaakt en we gaan het goedmaken". Ze hebben dit merk velgen niet eens, dus het is niet zo eenvoudig als bestellen bij hun distributeur. Dat is echte klantenservice, mensen, en daarom blijven ze mijn zaken en mijn verwijzingen krijgen. Ik weigerde de nieuwe velgen. Het is tenslotte een offroad-truck. In plaats daarvan zullen ze voor me zorgen bij mijn volgende set banden. Dat bespaart ons beiden tijd en geld. Ik waardeer goede service echt.

Beeeeeefyyyyyyyy.

Ik wil eigenlijk heel graag wielen, maar de standaard wielen doen het voorlopig goed genoeg. Ik heb ze flink afgeragd en ik zou het hatelijk vinden om wielen te halen en ze te beschadigen. Misschien als ik 255/80r17 neem, pak ik wielen, want die banden hebben meer zijwand.

Ik wilde wel zeggen, als je de nieuwe wielen zou accepteren, zou ik misschien geĂŻnteresseerd zijn. ;)

Die wielen zien er echt goed uit. Ik heb altijd van de look van bronzen wielen gehouden.

Discussion starter · #174 · (Edited)
Beeeeeefyyyyyyyy.

Ik wil eigenlijk wel wielen, maar de standaard wielen zijn voorlopig goed genoeg. Ik heb ze flink afgeragd en ik zou het hatelijk vinden om wielen te kopen en ze te beschadigen. Misschien als ik 255/80r17 neem, neem ik wielen, aangezien die banden meer zijwand hebben.

Ik wilde wel zeggen, als je de nieuwe wielen hebt geaccepteerd, ben ik misschien geĂŻnteresseerd. ;)

Die wielen zien er echt goed uit. Ik heb altijd al van de look van bronzen wielen gehouden.
Ik denk niet dat ze me de bekraste wielen hadden laten houden, maar eerlijk gezegd had ik daar niet over nagedacht. Toch hou ik niet van het idee om misbruik te maken van zo'n situatie, zelfs niet van een groot bedrijf. Het past gewoon niet bij mijn morele kompas. Zeker niet als het betekent dat een van die medewerkers meer problemen zou krijgen als ik dat wel had gedaan.

Ik was om dezelfde redenen als jij blij met de standaard wielen. Het kon me niet schelen of ik ze afsloeg en dat deed ik vaak! Ik kon gewoon de wrijving en het verlies van draaicirkel niet meer aan. Ik wist dat een wiel met een offset van 0, zoals de meeste Methods die ik leuk vond, de wrijving alleen maar naar de achterkant van de spatbord zou verplaatsen. Toen ik de Bora 1,25" spacers had, verschoof de wrijving daarheen en die duwen het wiel niet eens zo ver naar buiten als een wiel met een offset van 0!

Voor de prijs van de DV8-wielen vind ik ze een goede investering als je besluit een "brede" en hoge band te gebruiken. Als je vasthoudt aan een smalle band zoals een 255/80/17, zou ik bij de OEM-wielen blijven of het in ieder geval proberen om te zien of het wrijft. Je kunt altijd een op maat gemaakte 7 mm spacer kopen om wat meer ruimte te creëren. Ze kostten me $80 voor 2 met verzending.

• Like
Ik denk niet dat ze me de bekraste hadden laten houden, maar eerlijk gezegd had ik daar niet over nagedacht. Toch vind ik het geen goed idee om misbruik te maken van zo'n situatie, zelfs niet van een groot bedrijf. Het past gewoon niet bij mijn morele kompas. Zeker niet als het betekent dat een van die werknemers meer problemen zou krijgen als ik dat wel had gedaan.

Ik was om dezelfde redenen als jij blij met de standaardwielen. Het kon me niet schelen of ik ze beschadigde en dat deed ik vaak! Ik kon gewoon niet meer omgaan met het schuren en het verlies van de draaicirkel. Ik wist dat een wiel met een offset van 0, zoals de meeste Methods die ik leuk vond, het schuren gewoon naar de achterkant van de spatbord zou verplaatsen. Toen ik de Bora 1,25" spacers had, verschoof het schuren daarheen en die duwen het wiel niet eens zo ver naar buiten als een wiel met een offset van 0!

Voor de prijs van de DV8-wielen vind ik ze een goede investering als je besluit een "brede" en hoge band te gebruiken. Als je vasthoudt aan een smalle band zoals een 255/80/17, zou ik bij het OEM-wiel blijven of het in ieder geval proberen om te zien of het schuurt. Je kunt altijd een op maat gemaakte 7 mm spacer kopen om wat meer ruimte te creëren. Ze kostten me $80 voor 2 met verzending.
Ik voel je. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan. Mooie deal dat je volgende set banden geregeld is.

Ik heb nu last van het schuren. Het zit achter het wiel op het frame. Ik controleer het gewoon af en toe om er zeker van te zijn dat het niet te roestig is.

Discussion starter · #176 ·
Ik voel je. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan. Mooie deal dat je volgende set banden geregeld is.

Ik heb nu last van het schuren. Het zit achter het wiel op het frame. Ik controleer het gewoon af en toe om er zeker van te zijn dat het niet te roestig is.
Spacers of de wielen zullen het oplossen. IMO kunnen we niet dikker gaan dan 7 of 8 mm zonder weinig wielboutdraden over te houden.

Discussion starter · #178 ·
De bronzen wielen zien er absoluut geweldig uit. IMO laten ze de 285's er nog groter en stoerder uitzien.
Bedankt vriend! Ik ben het ermee eens. Het is alsof ik een hele maat groter ben gegaan. Dat werkt voor mij. :grin2:

• Like
Brons is goed :) net als de Falkens

Lichten... Ik heb niet teruggelezen, dus dit is waarschijnlijk al eerder besproken? De "5k" beschrijft de intensiteit van het licht - maar hoe lager de intensiteit, hoe donkerder de kleur zichtbaar is. Dus een 4k licht zal blauwer lijken dan een 6k licht - maar het blauw zit nog steeds in het licht. Om geel te krijgen, heb je een hogere intensiteit nodig dan blauw (indigo, blauw, groen, geel, rood, enz.), maar niet veel. Een geel licht is ofwel een filter of een licht met een intensiteit van 4500k. Als het een filter is, helpt het vaak niet echt, maar net als het sluiten van een gordijn het buitenlicht vermindert, vermindert het de intensiteit en helpt het je daardoor om te zien in vervuilde omstandigheden (mist, sneeuw, stof, enz.).

de tl;dr - koop een lamp met een lager 'k' getal in plaats van een gele lamp.

Terzijde, de HID-lampen van de Colorado hebben een groter verlichtingspotentieel dan elke LED. Ik moet een beetje lachen als iemand met de LED-lampen over de weg rijdt, iedereen verblindt omdat het licht niet gefocust is, en eigenlijk minder kan zien omdat het licht sneller naar blauw vervaagt dan de HID die ze hebben vervangen.

Discussion starter · #180 ·
brons is goed :) net als de Falkens

lichten... Ik heb niet teruggelezen, dus dit is waarschijnlijk eerder besproken? de "5k" beschrijft de intensiteit van het licht - maar hoe lager de intensiteit, hoe donkerder de kleur zichtbaar is. Dus een 4k-licht zal blauwer lijken dan een 6k-licht - maar het blauw zit nog steeds in het licht. Om geel te krijgen, heb je een hogere intensiteit nodig dan blauw (indigo, blauw, groen, geel, rood, enz.), maar niet veel. Een geel licht is ofwel een filter of een licht met een intensiteit van 4500k. Als het een filter is, helpt het vaak niet echt, maar net als het sluiten van een gordijn het buitenlicht vermindert, vermindert het de intensiteit en helpt het je daardoor om te zien in vervuilde omstandigheden (mist, sneeuw, stof, enz.).

de tl;dr - koop een lamp met een lager 'k'-getal in plaats van een gele lamp.

Afgezien daarvan hebben de HID-lampen van de Colorado een groter verlichtingspotentieel dan elke LED. Het maakt me een beetje aan het lachen als iemand met de LED-lampen over de weg rijdt en iedereen verblindt omdat het licht niet scherp is en eigenlijk minder kan zien omdat het licht sneller naar blauw vervaagt dan de HID die ze hebben vervangen.
Er gaat daar een beetje van alles door elkaar. De Kelvin-waarde is een maat voor temperatuur of, in het geval van verlichting, kleurtemperatuur. Hoe hoger het getal, hoe blauwer de verlichting. Hoe lager het getal, hoe geler het licht lijkt. Dit is niet bedoeld om je info te corrigeren. Ik vind verlichting gewoon fascinerend en andere nerds zoals ik waarderen de info misschien. :)

Image

Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

Ik denk dat wat je probeert te zeggen is dat sommige lampen een "filter" gebruiken, wat in wezen een coating op het oppervlak van de lamp is om de kleurtemperatuur te veranderen. Dit wordt vaak gezien in gloeilampen omdat de lichtbron een basisgloeidraad is waardoor elektriciteit wordt geleid. In het geval van HID's wordt de kleurtemperatuur over het algemeen veranderd door een ander mengsel van metaalhalogenidezouten (met edelgassen) te gebruiken. Coatings op het glas van de lamp verminderen de lumen (maat voor hoeveelheid of lichtintensiteit) en lijken dus minder helder, dus het is beter om een ​​goed ontworpen lamp te hebben die zijn Kelvin-waarde bereikt op andere manieren dan coatings of films die op het glas worden aangebracht.

De reden dat warmere kleuren beter werken in mist, komt door de manier waarop ons oog licht waarneemt. https://undergroundlighting.com/blogs/news/yellow-vs-white-fog-lights

Welke kleur lijkt minder stressvol op de weg?
Tijdens het rijden op de weg kun je het gevoel hebben dat een paar kleuren rustgevend zijn voor je ogen. En anderen frustreren je gewoon. Dat komt omdat het menselijk oog elke kleur van het licht op een andere manier verwerkt. Blauw, indigo en violet licht hebben zeer korte golflengten en zijn moeilijk te begrijpen door het menselijk oog. Blauw licht richt zich ook op de voorkant van onze ogen. Aan de andere kant raakt gele kleur het netvlies op het juiste punt. Het is gemakkelijk voor ons om het te verwerken. En daarom hebben automobilisten de voorkeur voor mistlampen met gele kleur, vooral bij slechte weersomstandigheden. Gele kleur is minder frustrerend voor de ogen dan blauwe of witte tinten. Het doel achter het gebruik van selectief geel licht is om het zicht te verbeteren.

Nog een "verblindende" reden!
Tijdens mist werken waterdruppels vaak als spiegels en reflecteren het licht dat door de auto wordt gegenereerd terug in de ogen van de bestuurder. En het maakt rijden in mist tot een echt gevaar. Veel autokopers geloven dat gele lichten beter door mist dringen. Maar de reden is iets anders. Je weet nu dat blauw licht recht voor onze ogen valt. Wanneer we een object in blauw licht zien, lijkt het wazig of onduidelijk met een blauwe tint eromheen. Het is een fenomeen dat "verblinding" wordt genoemd. Volgens een onderzoek is blauw licht vaak de reden achter klachten van bestuurders over ongemakkelijke verblinding. Blauw of wit licht tegen de sneeuw of mist kan verblindend zijn voor de ogen en kan je snel moe maken. Wanneer je door besneeuwde wegen rijdt, kunnen de witte lichten je ook vermoeien.
Meer over "Selectief geel" https://nl.wikipedia.org/wiki/Selectief_geel

De bedoeling van selectief geel is om het zicht te verbeteren door korte, blauw-violette golflengten uit het geprojecteerde licht te verwijderen. Deze golflengten zijn moeilijk voor het menselijk visuele systeem om goed te verwerken, en ze veroorzaken waargenomen verblindingseffecten in regen, mist en sneeuw.[7] Het verwijderen van het blauw-violette deel van de output van een lamp om selectief geel licht te verkrijgen, kan filterverliezen van ongeveer 15% met zich meebrengen,[8] hoewel het effect van deze reductie zou worden verzacht of gecompenseerd door de verhoogde gezichtsscherpte die beschikbaar is met geel in plaats van wit licht bij slecht weer.[7]

Een onderzoeksexperiment dat in 1968 in het VK werd uitgevoerd met wolfraamlampen (niet-halogeen) wees uit dat de gezichtsscherpte ongeveer 3% beter is met selectieve gele koplampen dan met witte van gelijke intensiteit.[9] Onderzoek dat in 1976 in Nederland werd gedaan, concludeerde dat gele en witte koplampen gelijkwaardig zijn wat betreft de verkeersveiligheid, hoewel geel licht minder ongemakkelijke verblinding veroorzaakt dan wit licht.[10] Onderzoekers merken op dat wolfraamgloeilampen slechts een kleine hoeveelheid van het blauwe licht uitstralen dat wordt geblokkeerd door een selectief-geel filter,[9] dus een dergelijke filtratie maakt slechts een klein verschil in de kenmerken van de lichtopbrengst,[7] en suggereren dat koplampen die nieuwere soorten bronnen gebruiken, zoals metaalhalide (HID)-lampen, door filtratie minder visueel storend licht kunnen afgeven en toch een grotere lichtopbrengst hebben dan halogeenlampen.[7]

161 - 180 of 515 Posts