Chevy Colorado & GMC Canyon banner
13K views 84 replies 15 participants last post by  Ryanbosd  
#1 · (Edited)
Allen,

Als de temperaturen stijgen, zien we een toename van berichten over trans-temperaturen. Dit bericht schetst hoe de standaard koelopstelling eruitziet en een paar opties (één minimale inspanning, maximale resultaten en één "kogelvrije" opstelling). Er zijn natuurlijk veel manieren om deze kat te villen.

De standaardopstelling laat wat te wensen over. Het is in feite een vloeistof-naar-vloeistof-omzetter die transvloeistof door een pijp in de bodem van de motorkoeler leidt. Dit is een behoorlijke opstelling omdat het helpt de vloeistof in de winter op te warmen, maar het mist koeling bij hogere temperaturen. Het maakt ook een storing mogelijk die resulteert in koelvloeistof in de trans of transvloeistof in de koelvloeistof. Dit is niet gemeld op deze forums (voor zover ik weet), maar is een mogelijkheid.

Image

Een geweldige optie om koeling toe te voegen met minimale inspanning is om een Derale 13750 koeler in de retourleiding naar de trans te splitsen. Dit is ook een zeer gebruikelijke/praktische keuze op grotere diesels. Het gebruik van een koeler met een 12v-ventilator biedt voordelen bij lage snelheid en kan worden geautomatiseerd met een Derale 13021 -6AN x -6AN In-Line Fluid Thermostat of een handmatig bediende aan/uit-schakelaar. Een relais (zoals een Derale 16763 Electric Fan Relay Wire Harness) moet worden gebruikt met beide oplossingen (geautomatiseerd of aan/uit), tenzij u een stroomverdeling heeft die de ventilator + inschakelstroom veilig aankan.

Image

De laatste opstelling is wat volgens mij het trans-koelsysteem op de truck kogelvrij maakt. Nadat mijn trans begon te lekken uit het op maat gemaakte, niet-repareerbare aluminium blok met perspassing dat op de trans was aangesloten, heb ik een paar dingen geleerd:

• Je kunt de leidingen er niet uithalen zonder de vooras te trekken
  • Het blok met perspassing kan defect raken en geen hoeveelheid JB Weld stopt de lekkage.

De kogelvrije methode schakelt alle leidingen over naar AN-slangen die je zelf kunt maken met een ICT Billet 6LXX Billet Transmission AN adapter (wat door mij is bevestigd), voegt een Improved Racing FSC-165* Thermostat toe om je trans te helpen opwarmen, en stroomt vervolgens door de standaardopstelling naar een Derale 13750 koeler voor extra koeling voordat hij terugkeert naar de trans. Er zijn ook tal van opties om AN-slangen via internet te bestellen, en de meeste hydraulische winkels kunnen ze ook voor je maken.

Image

#2 · (Edited)
Eenvoudige modificatie, maximale koeling.

Voor maximaal effect met minimale inspanning, snijd de retourleiding in het korte rubberen gedeelte bij de radiateuruitlaat aan de bestuurderszijde.

@Limptriscuit heeft hier een uitstekende post over deze methode:
Goedkope transmissiekoeler installatie | Chevy Colorado & GMC Canyon (coloradofans.com)

Verschillende anderen hebben op dezelfde manier geweldige installaties gedaan en foto's geplaatst in veel threads, zoals onze onverschrokken beheerder/mod, @DieselDrax

Deze foto is van de hele leidingopstelling waar ik ze moest knippen om ze te verwijderen, maar verwijdering is hiervoor niet mogelijk/noodzakelijk. Knip alleen de retourleiding aan de bestuurderszijde!
Image

Image

Gebruik 3/8" barb splicers of een 6AN Flare naar 3/8" slang barb, sluit uw extra koelerleidingen aan zoals op deze foto of hoe u het het beste vindt. (niet mijn foto, als dit de jouwe is, laat het me dan weten zodat ik je credits kan geven! Ik heb het tijdens mijn beproeving opgeslagen en weet niet meer waar het vandaan komt).
Een EVIL ENERGY 6AN Line Kit met 10 fittingen en 18" Heavy Duty Hardened Cable/hose Cutter zouden je een heel eind op weg moeten helpen, zo niet helemaal.

Image

Degenen onder ons die extra koelers hebben gemonteerd, hebben de voorste grillestaven een goede plek gevonden om dit te doen met voldoende luchtstroom, maar voel je vrij om creatief te zijn.

Image

Image

#3 · (Edited)
Kogelvrije opstelling

Een kogelvrije opstelling kost wat meer werk, maar alles past echt mooi en kan in je garage worden gedaan. Het algemene proces is:

1. Transmissie aftappen
  2. OEM-harde leidingen verwijderen
  3. Aux-koeler op druk testen !!!
  4. Uitzoeken waar/hoe je componenten gaat monteren
  5. Probeer ze te monteren, vind slimme oplossingen voor problemen of kies een andere locatie
  6. Componenten daadwerkelijk monteren
  7. Slanglengtes meten
  8. Slangen op druk testen
  9. Testpasvorm en realiseer dat een slang 1/4" te kort is
  10. Nieuwe slang maken
  11. Slang op druk testen
  12. Lek vinden
  13. Lek repareren
  14. Testpasvorm
  15. Slangen losmaken en slangen/aux-koeler voorvullen
  16. Gemorsde transmissievloeistof opruimen
  17. Pijn laten vallen en transmissiefilter vervangen (Handleiding hier)
  18. Meer transmissievloeistof opruimen
  19. Proefrit

Het laatste deel van de originele regels kan worden gebruikt om verbinding te maken met de radiator en wat tijd/geld te besparen. Dit deel:

Image

Stap 1
Na het aftappen van de transmissievloeistof en het wiebelen, buigen en uitknippen van de harde leidingen, is de eerste stap om de Improved Racing FSC-165* Thermostaat te installeren (of een transmissieadapter met ingebouwde thermostaat van Improved Racing, P/N TGM-100-T2 te gebruiken. Het ziet eruit alsof het past).

Ik heb de mijne gemonteerd op de onderste voorste dwarsbalk, voor de radiator/condensor. Ik heb wat 1/8" dik rubber gebruikt om het te proberen te isoleren en bellen te voorkomen... niet zeker hoe succesvol dat was, aangezien het mechanisch is verbonden via de zelftappers en beugels, maar eh.

Image

Image

Stap 2
Vervolgens moet je je ICT Billet 6LXX Billet Transmission AN adapter monteren als je met een externe thermostaat gaat werken. Als je de adapter + thermostaat gebruikt, sla je deze stap over.

Image

Stap 3
Als laatste moet de aux-koeler worden geïnstalleerd. Houd er rekening mee dat als deze een 12v-ventilator heeft, er elektrische draden naar toe lopen (meestal is het vrij eenvoudig om deze met een tie-wrap aan de vloeistofslang te bevestigen). Degenen onder ons die Aux-koelers hebben gemonteerd, hebben ontdekt dat de voorste grillstaven een goede plek zijn om dit te doen met voldoende luchtstroom, maar voel je vrij om creatief te zijn. CX Racing heeft een aantal kits/beugels beschikbaar, maar een Derale 13750 Cooler past perfect tussen de onderste twee staven voor mij, hergebruikte een fabrieksbout aan de bovenkant en vereiste het boren van twee bouten voor de onderkant in een zijwaartse montage (met inlaat aan de bovenkant, uitlaat aan de onderkant, vrij ideaal). Plan om een Derale 16763 Electric Fan Relay Wire Harness in de buurt van je accu toe te voegen, en Derale 13021 -6AN x -6AN In-Line Fluid Thermostat die aan de inlaat of uitlaat van de aux-koeler hangt.

Image

Image

Stap 4
Gebruik 550-koord, een touwtje, wat dan ook, om de afstand te meten tot waar je de thermostaat (of aux-koeler) plaatst vanaf de transmissieadapter (of adapter + thermostaat). Ik wou dat ik je hier een exacte lengte en techniek kon geven, maar het kost wat oefening. Houd er rekening mee dat de connector wat lengte toevoegt, en te lang is beter dan te kort! Ik ontdekte dat de oorspronkelijke routing van de harde leidingen voldoende ruimte bood voor 8AN, maar raad mensen aan om 6AN te gebruiken. Het is ongeveer dezelfde maat als de originele leidingen en veel gemakkelijker/goedkoper.

Ik heb hier een gids gemaakt over het maken van AN-slangen in je garage en het testen van de druk:
Hoe maak je AN-slangen - Aviator4x4

Een EVIL ENERGY 6AN Line Kit met 10 fittingen en 18" Heavy Duty Hardened Cable/slangsnijder zouden je een heel eind op weg moeten helpen, zo niet helemaal.

Image

Image

Image

Stap 5
Test alles en gebruik de juiste hoek van de AN-fitting. Soms 45, soms 90, soms 180.

Gebruik 3/8" barb-splicers of een 6AN Flare naar 3/8" slang-barb, sluit je aux-koelerleidingen aan zoals op deze foto of hoe je het het beste ziet. (niet mijn foto, als dit van jou is, laat het me dan weten zodat ik je credits kan geven! Ik heb het tijdens mijn beproeving opgeslagen en weet niet meer waar het vandaan komt).
Image

Stap 6
Dat is het zo'n beetje. Zolang je slangen de juiste lengte hebben en druk houden zonder bellen nadat ze zijn besproeid of ondergedompeld (en je aux-koelradiator!), dan kun je beginnen met het weer in elkaar zetten. Dit zou een uitstekend moment zijn om je transmissiefilter te vervangen, maar zo niet, vul dan je transmissie bij en vul de leidingen en radiator voor.

• Like
Reactions: CowboyBobby76
#5 · (Edited)
Dit is letterlijk waar ik aan heb gewerkt om de onderdelen bij elkaar te krijgen. Het enige verschil is dat ik er een racor transmissiefilter aan toevoeg.
Geweldig, blij om dat te horen! Net een heleboel foto's/details toegevoegd aan de kogelvrije setup als je een thermostaat of schakelaar in AN-leidingen zou willen integreren. Laat me weten als je vragen hebt! Het hele doel van deze thread was om een centrale informatieplek te hebben over het plaatsen van extra koelers op de 2.8L.

Ik raad je ten zeerste aan om de extra radiator en alle AN-slangen te testen op druk voordat je ze installeert. Ik kocht een CX Racing kit en had hem volledig geïnstalleerd voordat ik erachter kwam dat hij lekte... super frustrerend. Ik heb uiteindelijk ook alle slangen die bij die kit zaten opnieuw gemaakt, omdat ze geen vertrouwen wekten in hun ongelijkmatigheid... Uiteindelijk besloot ik gewoon om mijn eigen complete setup te maken en ontdekte dat Derale 13750 koeler perfect tussen die stangen paste. Ik hoefde maar 4 gaten te boren, 2 voor de koeler en 2 voor de thermostaat. Ik gebruikte de originele harde leiding routing voor de nieuwe AN-slangen van de transmissie naar de t-stat/radiator, maar hergebruikte de uiteinden van de originele leidingen in de radiator.

Tot hun eer, CX Racing heeft uiteindelijk de radiator vervangen na 2-3 weken, het duurde 3-4 dagen om op een e-mail te reageren. Ik heb de nieuwe en alle slangen getest op druk en toen de kit hier verkocht.

Ik heb een gids gemaakt over AN-slangen op mijn website als je geïnteresseerd bent. Ik som op hoe ik ze op druk heb getest en alles wat je daarvoor nodig hebt (een luchtcompressor en een paar AN-pluggen). Ik ben bezig met het transcriberen ervan naar deze forums om externe links tot een minimum te beperken, maar ben er nog niet aan toegekomen om chatgpt te vragen om HTML naar BB code te transcriberen lol.

• Like
Reactions: valvecovergasket
#6 ·
Niet gerelateerd aan dit draadje, maar ik zal hier reageren aangezien het de eerste keer is dat ik je dit heb zien plaatsen - leuke website! Zoals eerder vermeld, vind ik je artikelen enorm nuttig. Ik gebruik liever papieren versies in plaats van elektronisch mee te lezen, maar er is hier geen gemakkelijke manier om een forum post als document af te drukken. Dus kopieer/plak ik de tekst + foto's in een Pages-document, pas de opmaak aan en maak een PDF om af te drukken. Maar met je website zeg ik gewoon tegen Safari om de Reader-weergave te tonen en op afdrukken te klikken.

Ik zal moeten wachten tot je meer van de handleidingen plaatst die ik wil, want ik heb net een PDF gemaakt voor de MAF-sensor :
Image

• Like
Reactions: ARCowboy
#7 ·
Niet gerelateerd aan dit draadje, maar ik zal hier antwoorden aangezien het de eerste keer is dat ik je het heb zien plaatsen - leuke website! Zoals eerder vermeld, vind ik je schrijfsels enorm nuttig. Ik gebruik liever papieren versies in plaats van elektronisch mee te lezen, maar er is hier geen gemakkelijke manier om een forum post als document af te drukken. Dus kopieer/plak ik de tekst + foto's in een Pages-document, pas ik de opmaak aan en maak ik een PDF om af te drukken. Maar met je website zeg ik gewoon tegen Safari om de Reader-weergave te tonen en op afdrukken te klikken.

Ik zal moeten wachten tot je meer van de gidsen die ik wil post, want ik ben net klaar met het maken van een PDF voor de MAF-sensor : View attachment 471176
Bedankt! Ik ben blij dat je ze nuttig vindt. Altijd leuk om te horen.

Ik vind het leuk om ze te maken, maar ben de laatste tijd superdruk geweest met het leven en werk, maar zal hopelijk snel meer converteren.

#8 ·
Vond dit op de Facebook LWN-groep die laat zien hoe de interne koeler eruit ziet. Het is niet erg indrukwekkend :LOL:

• Wow
Reactions: ARCowboy
#9 ·
#11 ·
Hopelijk zullen die laatste 2 dingen dit najaar relatief gemakkelijk te doen zijn.

owns 2017 GMC Canyon Denali
#13 ·
Dus, ik denk dat mijn plan is om 6L, 8L & 10L Transmission Cooler Adapter met Thermostaat (improvedracing.com) te installeren en de slang/fitting kit te bestellen zoals @ARCowboy hierboven linkte. Ik zal dan de fabrieks harde leidingen verwijderen, de snelkoppeling barb in de OEM koeler poorten plaatsen en deze afdichten zodat de OEM koeler geen rommel erin krijgt, ook al zal hij waarschijnlijk nooit meer gebruikt worden, en dan nieuwe gevlochten leidingen aanleggen om direct aan te sluiten op de AN leidingen in mijn foto die hierboven gelinkt was voor Stap 5.

#14 ·
Nou, ik ben overstag gegaan en heb al mijn onderdelen besteld, behalve de leidingen en fittingen voor mijn setup. Twee inlas-bussen besteld om te kiezen welke ik het beste vind. De andere las ik in mijn originele oliepan en verkoop ik dan op het forum aan iemand die op zoek is naar een pan met een afvoer, maar geen fortuin wil uitgeven.
Image

Image

Image

#23 ·
De enige reden dat ik de jouwe niet heb gekocht, is omdat ik niet kan bevestigen of ze de bodemplaat vrijmaken
Ik gebruik een PML diepe pan en de SuperSkidz driedelige bodemplaatset en er is voldoende ruimte. Weet niet zeker van andere typen.

#17 ·
Dus, ik denk dat mijn plan is om 6L, 8L & 10L Transmission Cooler Adapter met Thermostaat (improvedracing.com) te installeren en de slang/fitting kit te bestellen zoals @ARCowboy hierboven linkte. Ik zal dan de fabrieks harde leidingen verwijderen, de snelkoppeling barbels in de OEM koeler poorten plaatsen en ze afdichten zodat de OEM koeler geen rommel erin krijgt, ook al zal hij waarschijnlijk nooit meer gebruikt worden, en dan nieuwe gevlochten leidingen aanleggen om direct aan te sluiten op de AN leidingen in mijn foto die hierboven gelinkt was voor Stap 5.
Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik gewoon de adapter gebruiken in plaats van te rommelen met het monteren van de thermostaat, maar ik had de CX racing kit besteld die met een adapter kwam en dacht dat het handiger zou zijn om die en een externe thermostaat te gebruiken. Nou, ik zat er verkeerd mee haha. Die aluminium AN sleutel is het geld waard, hoewel je hem nooit meer zult gebruiken. Je zou een tijdelijke 6AN of 8AN sleutel kunnen 3D printen.

Nou, ik ben overstag gegaan en heb al mijn onderdelen besteld, behalve de AN leidingen en fittingen voor mijn setup. Twee in te lassen bussen besteld om te kiezen welke ik het beste vind. De andere zal ik in mijn originele oliepan lassen en dan op het forum verkopen aan iemand die op zoek is naar een pan met een afvoer maar geen fortuin wil uitgeven. View attachment 471713
View attachment 471715
View attachment 471714
Spannend! Plaats alsjeblieft wat foto's op de forums! Hier, in je bouwverslag, een how to, wat dan ook. Ziet eruit als een geweldig project

#19 ·
Heeft iemand die een pml-transpan heeft gedaan, de originele pan liggen die ze aan mij zouden willen verkopen? In plaats van dat ik er een bestel, zodat ik er een extra heb om een uitwisseling te starten om het gewoon zelf te verwisselen en als iemand anders een originele pan wil met extra afvoer erin gelast

#26 ·
Heeft iemand die een pml trans pan heeft gedaan, de originele pan ergens liggen die hij aan mij zou willen verkopen? In plaats van dat ik er een bestel, zodat ik er een extra heb om een uitwisseling te starten om het gewoon zelf te verwisselen en als iemand anders een originele pan wil met extra afvoer erin gelast
Ik heb er een, geef me een nummer dat voor jou werkt plus verzendkosten en hij is van jou. Hij ligt hier maar rond te doen.

#27 ·
Nou, mijn reis voor de aandrijflijnkoeling is gevorderd. Heb een nieuwe rivettang en moeren opgehaald, zodat ik een beugel kan bouwen om mijn nieuwe koeler onder de bed te bevestigen. Ik denk dat ik gewoon de fabriekswaterkoeler verwijder en alleen een luchtkoeler gebruik. Sfltruck heeft zijn oude carterpan onderweg naar mij, zodat ik hem kan lassen en nog een paar onderdelen besteld om het een nette installatie te maken.

#28 · (Edited)
Nou, mijn reis voor de aandrijflijnkoelingsopstelling is gevorderd. Ik heb een nieuwe rivettang en moeren opgehaald, zodat ik een beugel kan bouwen om mijn nieuwe koeleropstelling onder het bed te bevestigen. Ik denk dat ik gewoon de fabrieks waterkoeler verwijder en alleen een luchtkoeleropstelling gebruik. Sfltruck heeft zijn oude carterpan onderweg naar mij, dus ik kan hem lassen en nog een paar onderdelen besteld om het een nette installatie te maken.
Rivnuts zijn zeker handig. Ik vind ze vooral fijn als ik eraan denk om een beetje jb weld aan de buitenkant te doen als ik ze erin zet! Haha.

Kan niet wachten om foto's te zien

#29 ·
Houd de temperaturen goed in de gaten als de koeler zo ver achter onder de vrachtwagen alleen maar koelt.

Geen perfecte 1:1 vergelijking, maar heb onverwacht hoge temperaturen gezien met transmissiekoeling op VW vanagon transmissies waar mensen luchtkoelers op gebruiken en de koelers in de buurt van de transmissie in de bus monteren (meestal achteraan, aangezien het achterin motoren zijn).
Er is daar niet veel luchtstroom, dus je moet hoezen bouwen om het op te vangen en grote ventilatoren, enz.

Benieuwd wat je bedenkt, maar houd het gewoon goed in de gaten!

#30 ·
Veel straatmod-trucks met LS-opstellingen monteren de transmissiekoelers achterin. Ik heb zelfs een paar sets voor klanten gedaan en het gebied is een fijne plek om het uit de weg te plaatsen en uit de buurt van schade als je een intercooler hebt.
Bestelde een adapter voor de transmissie om volledige AN-leidingen van de transmissie naar de koeler te laten lopen. Geverifieerd dat dezelfde pakking werd gebruikt als de 6 en 8 L80's.

#31 ·
Veel straatmod-trucks met LS-opstellingen monteren de transmissiekoelers achterin. Ik heb zelfs een paar sets voor klanten gedaan en het gebied is een fijne plek om het uit de weg te plaatsen en uit de buurt van schade als je een intercooler hebt.
Heb een adapter besteld voor de transmissie om volledige AN-leidingen van transmissie naar koeler te laten lopen. Geverifieerd dat dezelfde pakking werd gebruikt als de 6 en 8 L80's View attachment 472593
View attachment 472592
Het zal zeker werken
6L50 Cooler Inlet/Outlet Adapter Plate Comparison | Chevy Colorado & GMC Canyon (coloradofans.com)

#34 ·
Ja, dat zou het enige verschil moeten zijn. U hoeft geen vloeistof met het label ACDelco te gebruiken (GM maakt geen eigen vloeistof), vaak is ATF van grote merken zoals Valvoline goedkoper en net zo goed, aangezien de Dexron-VI-specificatie in licentie is gegeven en alle vloeistoffen eraan moeten voldoen om in licentie te worden gegeven.

#35 ·
Voor zover ik weet was de volledige syn 9423 het populairste product voor onze trucks, en Rock Auto heeft het voor 6 dollar per quart, maar ik doe 2 voertuigen, dus als ik in bulk kan kopen, zal ik dat doen. Ik wou dat het in een emmer van 5 gallon werd verkocht. Ik denk dat ik lichtgewicht schokbestendig in de differentiëlen ga gebruiken.

#36 · (Edited)
Van wat ik heb verzameld, was de volledige syn 9423 de hot ticket op onze trucks, hoewel Rock Auto het voor 6 dollar per quart heeft, maar ik doe 2 voertuigen, dus als ik in bulk kan kopen, zal ik dat doen. Ik wou dat het in een emmer van 5 gallon werd verkocht. Ik denk dat ik lichtgewicht schokbestendig in de differentiëlen ga doen
Er is echt niets bijzonders aan de ACDelco-gelabelde Dexron-VI, dus geef niet meer uit aan vloeistof dan nodig is. 6 dollar per quart is eigenlijk goedkoper dan de Valvoline die ik gebruik (hieronder gelinkt). De grotere deal is met de 8-speed trucks en het binnenkrijgen van schone Mobil 1 HP LV blue label vloeistof. Ik gebruik Valvoline sinds ik mijn eigen transmissie ben gaan onderhouden (opgehoogd, getuned, grotere banden, soms zwaar slepen, koppelomvormer geüpgraded) een paar jaar geleden en ik heb geen klachten.
Ik zou er gewoon voor zorgen dat je een thermostaat voor de transmissievloeistof installeert, aangezien de extra koeler niet toestaat dat de vloeistof warm genoeg wordt om de condensatie en dergelijke die zich ophoopt te verdampen/af te koken, en deze vloeistoffen hebben de neiging gevoelig te zijn voor vochtverontreiniging, dus ervoor zorgen dat je transmissievloeistoftemperatuur consistent 165-170F maar < 200F is, is de sweet spot, IMO. Zelfs met hete zomertemperaturen in de 90s wordt mijn transmissievloeistof in principe nooit hoger dan 150F, tenzij ik sleep of veel stationair draai in het verkeer. In de winter (Illinois) is het niet ongebruikelijk dat mijn transmissietemperatuur van november tot maart onder de 100F blijft, wat de condensatieverontreiniging echt versnelt, de vloeistof heeft nog steeds een geweldige kleur, maar begint zijn wrijvingseigenschappen te verliezen. Ik ga dat dit najaar verhelpen door een thermostaat te installeren.

#40 ·
25.000 mijl en mijn vloeistof is behoorlijk walgelijk, ik ben kleur
Ja, ziet er niet geweldig uit. Als je vaak langzaam off-road gaat (4H of 4L), vooral heuvels opkruipen en dergelijke, dan is dat wat je kunt verwachten na niet veel kilometers. Met de standaardkoeler zou het slechts een paar kilometer off-road rijden duren voordat mijn transmissievloeistof 240F bereikte en aan het einde van de zomer zou mijn vloeistof roestbruin zijn door hitteoxidatie, dus ik zou mijn vloeistof minstens één keer per jaar moeten onderhouden met dat soort rijden/gebruik. Wacht maar tot je de nieuwe koeler hebt geïnstalleerd, dan zal je vloeistof er nooit meer zo uitzien.

#43 ·
Weet iemand specifiek de locatie van de fabriekstransmissietemperatuursensor? Ik ben me aan het voorbereiden om mijn carterpluggen te lassen en probeer te beslissen of ik een andere bus wil inbrengen voor een temperatuursensor in het carter om ook te gebruiken voor een ventilatorregelaar.
Het maakt deel uit van de TEHCM (transmissiecontrolemodule) die aan de onderkant van de klepbehuizing is bevestigd, de sensor is ondergedompeld in en rapporteert de temperatuur van de cartervloeistof.