Als ik mijn 2022 (tot op heden 13.360 mijl) niet opwarm als ik de oprit afdraai, krijg ik een klap die aanvoelt alsof het achterdifferentieel vastloopt, alsof het slipt. Als ik de truck twee tot drie minuten laat opwarmen, is het prima. Tenzij ik hem in de sportstand zet en erin rijd alsof ik er boos op ben, voelen de schakelingen omhoog en omlaag tot ongeveer 55 km/u papperig aan. Mijn dealer is zo fatsoenlijk mogelijk voor me geweest en ik was geduldig met ze toen het acht maanden duurde om de truck te krijgen vanaf het moment dat ik de aanbetaling deed. Ik kocht een 2021, maar tegen de tijd dat ze alle onderdelen hadden om mijn truck te bouwen zoals besteld, moest ik mijn bestelling omzetten naar een 2022.
De transmissie voelt alsof hij zacht schakelt door alle hogere versnellingen, tenzij ik er echt in ga. Gaat over een paar weken voor een olieverversing van 14.400 mijl/tweede service en ze voegen een aantal aftermarket upgrades toe die moeilijk te verkrijgen waren vanwege tekorten in de toeleveringsketen. Ga het 'klonk'-geluid van de 1e naar de 2e versnelling op mijn servicerecord laten zetten en kijken of ze eerder dan later iets willen doen. Ze willen mijn wagenpark (heb negen Mopars op rij gekocht van hun grote truckconcurrent) voor toekomstige trucks en weten dat ik op zoek ben naar een nieuwe truck voor mijn vrouw.
Ik heb Mecum Auto Auctions op Motortrend bekeken en gezien dat vrachtwagens uit 1997 tot en met 2005 met minder dan 1.600 mijl werden verkocht voor minder dan hun catalogusprijs. Nu bekijk ik de inventaris voor aankomende veilingen, want ze wil een NOS of zo goed als nieuwe 1999 tot en met 2003 2500 Cummins Diesel 4WD, dus als er een zo goed als nieuwe Y2Kish Dodge Ram opduikt, ga ik hem kopen op een oldtimerveiling. De laatste paar Barrett-Jacksons waren te zien, fabrieksnieuwe en frame-off gerestaureerde trucks die op de eerste en tweede dag voor minder dan $50.000 werden verkocht, wat veel minder is dan de catalogusprijs van een recent model, en ik weet dat een 2500 diesel uit die generatie 640.000 mijl zal rijden voordat hij iets anders nodig heeft dan banden, remmen en filters.
Hoe meer ik deze 2022 Colorado rijd, hoe meer ik hem leuk vind en op de snelweg kan ik de cruise control instellen op 132 km/u en hij haalt 8,7 l/100 km naar Atlanta en 9,4 l/100 km op de terugweg en het is ongeveer 113 km per enkele reis. Op tweebaans provinciale wegen met 105 km/u haalt hij 10,2 tot 9,4 l/100 km, afhankelijk van het terrein. Onlangs had ik een woede-uitbarsting op de weg die me van de weg probeerde te rijden en toen ik het gaspedaal hard intrapt, ging hij van 72 km/u naar 196 km/u in ongeveer 600 meter en ik trapte hem niet zo hard als ik had kunnen doen.
Mijn grootste zorgen zijn de 8-versnellingsbak, de elektronische sper, de AWD-tractiecontrolesystemen, etc. De truck heeft meer geavanceerde systemen dan de spaceshuttle, maar dat zijn een paar dingen die het zo'n genot maken om in te rijden. Ik houd de kilometers laag, want ik ben nog steeds op zoek naar een super schone Dakota met lage kilometerstand voor een eerlijke prijs. Ik had onlangs een aanbod voor de Colorado dat meer was dan wat ik heb betaald, maar ik heb een truck nodig en heb nu besloten dat alle late model trucks grote hopen elektronische, computergestuurde, geavanceerde systeem potentiële rampen zijn. De carrosserie van de Colorado heeft zoveel plastic en aluminium dat je niet door hoog gras kunt rijden zonder de carrosseriepanelen/onderdelen van de voorkant te beschadigen. Het laatste wat ik nodig heb, is een AWD-truck met chronische transmissieproblemen.