Ik was een "early adopter" van de Gen2 Colorado en kocht in november 2014 een nieuwe 2015 Z71. Kort na de aanschaf van die truck werd ik lid van dit forum.
Een van de overheersende discussies in die tijd betrof een aantal mensen die ontevreden waren over het gebruik van de 3.6L motor en GM opriepen om de 4.3L V-6 in de truck aan te bieden. De klacht destijds ging over de DOHC-configuratie van de 3.6 versus de pushrod-gebaseerde 4.3. Er was een refrein van "Een DOHC-motor is geen 'truck'-motor". Ik kon het idee dat een 4.3 een betere keuze zou zijn, nooit accepteren, behalve misschien voor een mogelijk duurzaamheidsargument gebaseerd op de kleptrein die in elke motor wordt gebruikt.
In feitelijke prestaties gaf mijn '15 gen 2 Colorado me 109.000 mijl aan probleemloze service voordat ik de Colorado inruilde voor een Sierra in 2018. Nooit een cent aan de truck uitgegeven, behalve voor reguliere onderhoudspunten. Het brandstofverbruik was redelijk en de algehele rijervaring was erg goed. Ik zal hier vermelden dat ik er niet mee heb getrokken, behalve op zeer zeldzame, incidentele basis.
Toen ik begin dit jaar klaar was om de Sierra in te ruilen, wilde ik terug naar het middensegment platform. Toen ik begon te kijken naar de 3e generatie Colorado/Canyon, ontdekte ik dat er geen andere motor werd aangeboden dan de 2.7L 4-cilinder. Aanvankelijk zou dit feit me ertoe hebben aangezet om een andere full-size truck te kopen, een die hoogstwaarschijnlijk een 3.0 diesel zou zijn geweest. Toch wilde ik echt een kleiner voertuig, aangezien ik meestal de enige persoon in de truck ben en ik niet veel trek, zoals ik hierboven al vermeldde.
Ik had een paar voertuigen weten te vinden die waren uitgerust zoals ik wilde en waar ik dacht dat ik er een redelijke deal op kon krijgen. Eén was een Silverado 1500 LT 3.0 en de andere was een Sierra 1500 Denali 3.0. Op het laatste moment, voordat ik een deal sloot op een van die trucks, besloot ik een Gen 3 Turbomax te testen om te zien wat ik ervan vond.
Er was een dealer bij mij in de buurt die een redelijke prijs bood op een '24 Canyon Denali. Ik reed naar de dealer en maakte een proefrit in de Canyon. Eindigde met het kopen van de truck in hetzelfde bezoek. Voor mijn dagelijks gebruik vind ik de 2.7L motor in bijna elk opzicht beter dan de Gen2 V-6, en dat zeg ik als iemand die een grote fan is van de 3.6. Door de jaren heen heb ik in totaal 4 GM-voertuigen in mijn garage gehad die waren uitgerust met een 3.6L. Ze boden allemaal probleemloze en redelijk efficiënte service.
Het koppel bij lage toeren van de 2.7 maakt het (naar mijn mening) een superieure rijervaring vergeleken met de 3.6. Het stelt je ook in staat om redelijke brandstofverbruikscijfers te behalen, ALS je niet vecht tegen het idee om zo snel mogelijk in hogere versnellingen te komen. Sterker nog, ik heb gemerkt dat het verbruik erg vergelijkbaar is met de resultaten die ik kreeg met het rijden van de Gen2 truck in mijn dagelijks gebruik.
Persoonlijk zie ik geen reden waarom er een V-6 optie zou moeten zijn in de Gen3 trucks, tenzij het aanbod iets zou zijn zoals de LF3 twin turbo als "high-performance" optie. In dat geval zouden dezelfde zorgen over de levensduur van de turbo van toepassing zijn.
Hoewel ik niet kan spreken over de duurzaamheid van de 2.7 uit persoonlijke ervaring, kun je er genoeg vinden in Sierras en Silverados die meer dan 100.000 mijl hebben en nog steeds draaien, dus ik maak me niet al te veel zorgen. YAMMV.